سفارش تبلیغ
صبا ویژن
براى کسى که دو دیده‏اش بیناست ، بامداد ، روشن و هویداست . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :150
بازدید دیروز :458
کل بازدید :2040438
تعداد کل یاداشته ها : 1984
103/2/11
10:5 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

بارها دیده اید کسانی چون بی حجاب ها از یک عالم اسلامی می پرسند: مگر حجاب در قرآن آمده است؟ اصلا مگر اسلام به نیت و قلب سلیم نیست؛ پس وقتی قلب ما پاک است، چه گناهی ؟! یا پسرها و دخترها و زنان و مردان نامحرم به هم دست می دهند و می گویند : ما که هیچ احساس بدی نداریم؟ یا به بی حجاب نگاه می کنند و می گویند: ما که تحریک نمی شویم. پس کجایش گناه است؟

مجموعه شبهاتی که این افراد مطرح می کنند در دو دسته شبهات حکمی و شبهات موضوعی بخش می شوند. شبهات حکمی به معنای آن دسته از شبهاتی است که شخص اصلا منکر وجود چنین حکمی در اسلام می شود و مثلا می گوید: کجای قرآن حکم حجاب مطرح شده است؟

در شبهات موضوعی این گونه مطرح می کنند که اصلا این حجابی که ما داریم خودش کفایت می کند؛ چه کسی گفته همه مو باید پوشیده بماند؟ یا مثلا وقتی حکم  یک موضوعی را می دانند و می پذیرند که مثلا غیبت حرام است، می گویند: اصلا کی گفته این سخن من غیبت است. من دارم نقد سیاسی می کنم یا من دارم شخصیت فلانی را ارزیابی می کنم و مانند آن.

باید توجه داشت که از نظر روان شناسی قرآن، ما یک گناه داریم و یک احساس گناه؟ اصولا این که شخص دنبال توجیه و عذر و بهانه می رود، برای این است که احساس گناه رهایش نمی کند. گویی شخصی جنایت و قتلی را مرتکب شده و این احساس گناه شب ها نمی گذارد بخوابد و آرامش را از زندگی اش بیرون برده است. همین احساس گناه، آن چنان دلش را سنگین و بر دوشش فشار می رود و قلبش را تنگ می سازد که گویی همه دنیا برایش زندان است. از اتاق به خیابان و بیابان و کوه و جنگل می رود تا احساس آزادی کند، ولی این دنیا با همه بزرگی و آزادی اش برایش زندان می شود.

این اشخاصی که شبهه علمی را مطرح می کنند می خواهند خودشان را از زیر بار این احساس بد و اندوهناک نجات دهند؛ حالا یا با شبهه حکمی یا شبهه موضوعی. این جاست که با صدای بلند می گویند: کی گفته گناه است؟ کی گفته این غیبت است ؟ کی گفته این بی حجابی است؟ وقتی به عالم اسلامی می رسند می پرسند: آقا مگر این حرام است ؟ این گناه است؟ ما باید چه کنیم؟

خداوند در آیات نخست سوره قیامت به روان شناسی رفتار آدمی در برابر گناه و احساس گناه پرداخته و به این مطلب توجه می دهد که بسیاری از شبهات علمی در قالب شبهه حکمی یا شبهه موضوعی، برای رهایی از هر گونه قید و بندی است که اخلاق و قانون و ارزش های الهی آنان را محدود کرده و آزادی عمل و رفتار آنان را گرفته است. در حقیقت ، شخص با شبهه سازی و شبهه افکنی علمی می خواهد ، آزادی عمل داشته باشد و به تعبیر قرآن جلویش را باز کرده و بشکافد و مرزهای اخلاقی و قانونی و عقلی و شرعی را بردارد و به فجور بپردازد.(قیامت، آیات 1 تا 5)


94/9/15::: 7:18 ع
نظر()